Tylna belka Citroen

            Francuskie samochody, przez lata istnienia motoryzacji, przysporzyły sobie zarówno tyle samo miłośników, co krytyków. Powodem tego jest mnogość nowoczesnych i śmiałych rozwiązań, często po raz pierwszy zastosowanych własnie w francuskich modelach. Okraszone charakterystyczną, ale ładną stylistyką Citroen’y, przez lata były samochodami uniwersalnymi, stosowane zarówno w rajdach, jak i do transportu towaru w małych przedsiębiorstwach (model Berlingo). Jednym z przejawów nowoczesności w samochodach tej marki, zawsze było zawieszenie. Tak zwane zawieszenie hydropneumatyczne, zapewnia komfort jazdy na nawet najgorszych drogach. Dużym problemem, okazały się jednak tak zwane tylne belki z Citroen’a. Stosowane w najpopularniejszych modelach (Berlingo, Picasso, 405) miały zapewnić zwiększony komfort jazdy, jednak na polskich, dziurawych drogach, zaczęły odmawiać posłuszeństwa. Tylna belka Citroen, odstraszyła klientów, innych natomiast przyciągnęła, stąd trudno określić, czy posiada jednoznaczne wady lub zalety.

            Awaria tylnej belki wiąże się z jej całościową wymianą lub regeneracją. Ta druga opcja, znacznie tańsza, pozwala pokonać kolejne tysiące kilometrów, bez obciążania portfela, aczkolwiek przebieg przejechany, bez kolejnej naprawy, nie będzie ogromny.
Powodem problemów z tą częścią jest mnogość elementów w niej zastosowanych i ich „nierozbieralność”. Citroen chcąc zwiększyć komfort jazdy, zrobił to kosztem wytrzymałości i osiąganego przez samochód bezawaryjnego przebiegu. Oczywiście, przy ostrożnej jeździe, po drogach o dobrej jakości, normalne serwisowanie auta, powinno zapewnić jej długą żywotność i raczej nie dojdzie do sytuacji, w której zatrzymamy się z powodu awarii tej części zawieszenia.
Tylna belka Citroen Berlingo. Taka fraza przyprawia o ciarki mechaników, gdyż w tym aucie awaryjność mechanizmu była większa. Wiąże się to z dużą masą własną i ładownością, co nigdy nie ma dobrego wpływu na zawieszenie.
Czy warto więc kupić Citroen’a?
Z opinii jego właścicieli wynika, że tak. Za komfort jazdy, warto dopłacić te kilkaset złotych w warsztacie, które przyjdzie nam wydać podczas naprawy. W końcu prawdopodobnie będziemy ją musieli dokonać tylko raz, więc nie jest to wydatek, znacznie obciążający nasz portfel.
Dokonując jednak jakiejkolwiek naprawy zawieszenia, korzystajmy z usług tylko sprawdzonych mechaników, najlepiej specjalizujących się w remontach
i naprawach samochodów marki Citroen.